Google este fără dar și poate unul dintre cele mai mari motoare de căutare din lume.
Însă pe lângă google.ro acesta are o vastă gamă de servicii ce le pune la dispoziție companiilor și persoanelor fizice.
Unul din servicii este rețeaua Google Ads pentru promovarea afacerii.
Dar pentru mulți antreprenori la început de drum le este foarte greu să-și finanțeze campaniile din Google Ads, mai ales în primul an de activitate.
Astfel încep să caute alternative de reclamă gratis pe Google ce le poate ajute afacerea să prindă mai multă tracțiune.
În acest articol am să vă pun la dispoziție 3 metode prin care îți poți promova afacerea gratis pe Google ce dau efecte pozitive încă din primele luni de la implementare.
Ce trebuie să știi înainte de a începe:
- metodele nu sunt cele mai ușoare
- metodele necesită implicare din punct de vedere al timpului
- va trebui să te mai documentezi tu adițional
- nu o să-ți detaliez fiecare metodă în parte ca să nu lungesc articolul inutil
Nu este neapărat mai ușor să iei ruta metodelor gratuite, cel puțin nu în această situație. Însă oricum ar fi, va trebui să le pui în practică mai devreme sau mai târziu.
Adițional o să te aduci în anumite subiecte ce o să-ți prindă bine pe viitor.
Mai jos găsești un sumar al articolului pentru o navigare rapidă.
Reclama pe Google Gratis prin intermediul SEO
SEO este în continuare una din cele mai eficiente metode prin care te poți promova pe Google fără să investești un singur leu.
Bine, procesul în sine necesită timp din partea ta și în același timp consistență însă rezultatele pot fi unele surprinzătoare.
SEO în cazul în care nu ești familiarizat/ă cu principiul, este o practică ce se traduce în Search Engine Optimization și sunt o suită de tactici și reguli ce trebuie să le urmărești în așa fel ca site-ul tău să apară cât mai frontal în căutările pe motoarele de căutare precum Google sau Bing.
La noi în țară este cel mai popular Google în momentul de față, însă în ultimii ani am sesizat o creștere și pentru Bing.
Cum faci SEO la articolele tale sau la site-ul tău?
Păi este destul de simplu.
- Mai întâi trebuie să te gândești pe ce frază/propoziție vrei să apari mai sus în căutările Google, preferabil să fie o propoziție din minim 3 cuvinte
- Propoziția va trebui să apară dinamic în conținut de minim 2 ori și repetarea acesteia crește dacă și dimensiunea textului din articol crește (o formulă aproximativă este următoarea: articolele până în 300 cuvinte repeți de 2 ori cuvântul cheie și pentru fiecare 150-200 cuvinte în plus îl mai repeți odată)
- Cuvântul/propoziția cheie trebuie să se regăsească în titlul paginii/articolului
- Cuvântul sau fraza cheie trebuie să se regăsească în adresa URL
- Cuvântul sau fraza cheie trebuie să se regăsească în interiorul articolului în minim un singur heading (h2, h3, h4 etc.)
- În pagină să ai imagini sau clipuri video relevante propoziției tale pentru care vrei să apari în Google (textul alternativ și titlul imaginii să fie propoziția)
- În articol sau în pagină să fie minim 2-3 legături interne către conținutul tău (pot fi și butoane, nu musai legături pe ancoră text)
- Poți integra și legături externe către alte site-uri de încredere cu relevanță pentru conținutul din articol (deși nu este obligatoriu, mai ales că nu poți face link către site-uri ale competiției)
Câteva articole mai tehnice despre trenduri SEO în 2022 ar fi
https://moz.com/blog/smart-google-seo-tips-2022
https://www.searchenginewatch.com/2022/01/14/top-25-blogging-seo-tips-for-2022/
https://neilpatel.com/blog/google-ranking/
Youtube este o alternativă viabilă la Google Search
O să te sperie această propunere, mai ales dacă nu vrei să apari în fața camerei.
Însă fie că vrei să accepți sau nu, Youtube a devenit o sursă destul de bună pentru a atrage trafic organic în site-ul tău și pentru ați promova produsele/serviciile.
Fie că vrei tu sau nu să fii în fața camerei, este important să ai o prezență cât mai bună pe Youtube, asta dacă dorești să te promovezi gratuit pe Google.
Ideea este că Google, având drepturile depline pentru Youtube, prioritizează conținutul video în detrimentul celui scris.
Adică dacă un competitor are un articol de exemplu scris pe un anumit subiect, tu dacă ai făcut un clip video cât de cât decent pe același subiect, șansele sunt mult mai mari ca tu să primești mai multă vizibilitatea.
Pe lângă asta ce trebuie să mai știi: Google în general promovează organic mai bine platformele unde dețin ei controlul decât platformele externe (adică site-ul tău web) știind acest aspect, cumva te poți folosi de informație ca să o aduci în favoarea ta.
Atragi vizualizări la clipul video, faci și un articol informativ despre produs/serviciu în care aduci noțiuni în plus în comparație cu clipul video (clipul video este mai mult ca un sumar al articolului) apoi prezinți audienței tale că ai în secțiunea de comentarii un articol interesant cu completări la clip.
Ce trebuie să includă un clip video de succes în opinia mea:
- un titlu ce este menit să atragă, stimulând emoționalul celui care se uită
- un titlu care este în același timp relevant și răspunde la o întrebare/rezolvă o problemă
- să aduci valoare prin ceea ce faci, nu doar să vinzi
- chiar dacă filmezi cu telefonul, să încerci să montezi clipul să fie cât mai scurt și la obiect posibil
- o urmă de amuzament nu strică niciodată
- dacă ai posibilitatea, să încerci să înregistrezi sunetul dintr-o sursă externă (lavalieră, microfon extern)
- lumina este totul într-o filmare, filmează în fața unui geam sau cumpără un set de lumini de studio ieftine (vezi aici un link)
- chiar dacă poți filma și cu telefonul, te sfătuiesc să cumperi un trepied cât de cât decent (vezi aici un link)
Utilizează Google My Business la potențialul lui maxim
Google permite afacerilor să se promoveze direct printr-o metodă destul de inovativă ce a fost introdusă cred că de mai bine de zece ani.
Este vorba de pagina ta de business din Google Maps.
Acum funcționalitatea s-a extins și pagina afacerii tale nu apare doar în Google Maps dar și în căutările Google undeva în partea dreaptă.
Pagina de My Business are și un timeline unde poți publica oferte, o descriere detaliată a companiei, informații precise despre locație și repere de orientare, programul, metode de contact,
Atunci când cineva caută în Google numele afacerii tale sau un serviciu ce-l prestezi tu, dacă ai o pagină de Google my Business creată, Google o să te afișeze în căutările persoanei respective în partea de sus a paginii.
Bine, acest lucru se întâmplă atunci când căutarea este relevantă și ai pagina de Google My Business optimizată pentru a apărea în astfel de căutări.
Totodată contează destul de mult și nivelul de trafic pe care îl are afacerea ta și numărul de persoane ce ți-au lăsat un review pozitiv.
Ce trebuie să faci să te asiguri că afacerea ta apare în Google Maps:
- faci un cont aici și soliciți un cod de verificare a afacerii tale
- să te asiguri că în titlul afacerii este inclus și serviciul principal oferit sau profilul afacerii
- să ai cât mai multe imagini/clipuri video de la locația fizică (preferabil poze profesionale, acestea vând cel mai bine)
- să ai un program corect, actualizat frecvent
- să ai metode de contact corecte
- ofertele ce sunt actuale să te asiguri că le publici în pagina afacerii
Bonus: Alătură-te grupurilor de Facebook, Reddit sau Forum-urilor
Sunt o mulțime de grupuri relevante acum, pe multiple site-uri cum ar fi Facebook, Reddit sau chiar și anumite forumuri.
Poți intra în ele și să nu-ți promovezi în mod direct serviciile ci doar să răspunzi întrebărilor și nelămuririlor pe care le au persoanele în general.
În cazul Reddit și al forumurilor poți seta la profilul tău un banner sau link către website-ul tău, ce poate fi vizibil public pentru cei care dau click pe profilul tău.
Iar dacă ajutorul tău chiar este unul consistent în mod garantat persoanele pe care le ajuți o să se uite pe profilul tău să vadă cu ce te ocupi de fapt și eventual îți pot da și un mesaj privat, unde poți să le dai mai multe detalii.
La Facebook deja este intuitiv.
Tot același principiu, răspunzi întrebărilor și nelămuririlor și dacă doresc persoanele un răspuns mai extensiv intri cu ei într-o conversație privată unde le poți furniza link către produsele sau serviciile tale.